För att återgå till vad expo egentligen står för så var detta att visa upp och exponera något på ett sätt som lockar och skapar ett intresse. Av den anledningen är expo något som kan användas i många olika syften. Något som naturligtvis ingår i detta stora område är alla den butiksexponering som utförs av alla anställda varje dag på jobbet. Här går det enkelt att dra paralleller med en stad och den organisation som ska visa upp och belysa vad som händer i denna under året. Här handlar det också om människor som varje dag arbetar med detta och som måste veta hur det går till att belysa något som händer på ett intressant och engagerande sätt.
Naturligtvis kan då expo vara ett sätt att visa upp en stad. Här är det idag många kommuner i Sverige som jobbar på det sättet att de skapat en hemsida, som talar om allt vad som händer i staden under de kommande månaderna eller hela året om planeringen är god. Detta har då oftast förlagts till en speciell avdelning som går under olika namn som allt från “expo” till “destination” för att bara nämna två möjliga namn.
Vad det handlar om är i alla fall precis samma sak som när det gäller en stor mässa eller en butik. Här ska saker visas upp och föras fram i ljuset på ett sätt som leder till en interaktion från den som besöker den sida informationen finns på. Detta leder då till en kontakt och ett informerande samtal, vilket i sin tur då många gånger leder till att det skapas ytterligare en besökare till något av arrangemangen. På så sätt kan ett expo i form av en informativ hemsida vara ett av de bästa redskapen en stad har att nå ut med budskap till sina invånare.