Ditt kontorsmaterial avgör hur du uppfattas

Konferensrum

Hur exponerar du egentligen dig själv och ditt företag när du möter kunder – och kanske framför allt potentiella kunder? Det är allt för ofta som företag slarvar med de små detaljerna. Rent övergripande är det sällan något fel, den grafiska profilen ser bra ut, kontoret är snyggt, de anställda är klädda propert. Men ändå är det något som ställer till det och skapar en disharmoni. Inte sällan är det just valet av kontorsmaterial som sänker det generella intrycket.

Tänk dig själv in i ett möte med en ny leverantör av exempelvis reklamtjänster. Reklambyrån säger sig kunna stärka hela ert varumärke, skapa en attraktiv och väl fungerande webbplats, se till att skapa snygga annonser – kort och gott revolutionera hela varumärket. Du kliver in på deras kontor, där möts du av en oklanderligt klädd receptionist och ett möblemang som snarast för tankarna till en hotellobby på Manhattan. Du visas in i det skandinaviskt och stilrent inredda konferensrummet. På väggen hänger en stor tv och tavlan bakom din rygg är ett stilfullt arrangerat porträtt av en modell i den senaste kollektionen. Du slår dig ner i Verner Panton-stolarna och packar upp din dator. Samtidigt får du ett anteckningsblock framför dig, slarvigt avrivet med en plastkant kvar i bakändan. Pennan framför dig är av billig modell, närmast något du hade förväntat dig i en valstuga inför nästa riksdagsval.

Det är något som inte stämmer riktigt, känslan är inte bra. Det är något med dessa bläckpennor och de enkla anteckningsblocken som får dig att känna att det känns billigt.

Tack och lov är det här något som är relativt enkelt att råda bot på. Att investera i kontorsmaterial av hög kvalitet behöver inte vara dyrt. I synnerhet inte om vi ser vad en förlorad kund kan innebära i ren kostnad, eller om vi vänder på det, vad en ny kund faktiskt skulle kunna inbringa i rena intäkter och förtjänst.

Det är lätt att snåla in på kontorsmaterial, men gör inte misstaget att börja räkna kronor på fel ställen. Det lönar sig nämligen väldigt sällan.