Det är inte lätt att beställa monster. Det är otroligt många moment som ska falla på plats. Nedan får du några tips på hur du blir en bättre beställare.
Tänk koncept.
När du beställer en monter måste du ha målgruppen i tanken. Vilka är företagets kunder och vad vill vi förmedla till dem? Det måste kännas rätt för målgruppen annars kan du missa hela kakan. Sedan måste man tänka på företagets profil, igenkänning är allt och skapar förtroende. Se därför till att allt från möbler till nålfiltsmatta följer företaget grafiska profil. Så det räcker tyvärr inte bara med en snygg monter om den inte stämmer.
Klassiska missar.
Det är inte ovanligt att monterplatsen kostar massor med pengarna samtidigt som det inte läggs en krona på själva, man ta de gamla roll-uperna som man alltid använder, och rullarna med nålfiltsmatta från förra året. Ser en monter utdaterad, skavd och skitig ut så är det också det ditt företag förmedlar.
Sätt en budget och kommunicerar den.
Sätt en rimlig budget och håll dig till den. Förmedla budet till leverantörer, snickare med mera. Vågar du dela med dig av din budget så hamnar materialval och verkshöjd rätt. Vill du sedan lägga till något i din monter så får du dra in på något annat. Vill du tillexempel ha en snygg nålfiltsmatta så kanske du får välja bort en TV-skärm och så vidare.
Hur mycket ska din monter tåla?
En monter kan platsbyggas av snickare enkom för en mässa för att sedan rivas vid mässans slut. Andra montrar bygger på montersystem så som system-8 som kan monteras ner och byggas upp på en annan plats eller nästa år. Nålfiltsmattan kan rullas ihop och återanvändas. Det är viktigt att tala om för monterföretaget hur du tänker använda din monter och hur länge den ska hålla.