Överallt ser du dem, de digitala skyltarna. Det går inte att gå och handla i en vanlig Konsum-butik utan att de hänger där. Samhället har verkligen gått mot en digital utveckling, och då är det bevisligen digitala skyltar som gäller. Överallt. I affären, i tunnelbanan, hos snabbmatsrestaurangen, på mässan och på banken. Ja det hänger till och med storbildsskärmar utmed de stora vägarna numera.
För de som kan branschen lite bättre så kallas detta digital signage, och det är faktiskt inget nytt. I vissa branscher har digital signage varit stort under en längre tid. Du är väl till exempel väldigt van vid att literpriset för bensin visas på en digital skärm? Tänkte väl det.
Anledningen till att man använder sig av den här typen av signage är för att nå en helhetslösning. Du vill som annonsör påverka kundens köpbeslut, oavsett vilket steg i köpprocessen som kunden befinner sig i. Det är enkelt att byta budskap på en digital skylt, något som inte var möjligt med det tidigare tryckta mediet. På så sätt så blir det en lönsam och långvarig investering.
För tänk hur ofta mataffärer och restauranger tidigare har fått printa ut menyer, erbjudanden och kampanjer. Säkerligen dagligen i många fall. Nu behöver de bara ändra på skärmarna. Det är tidssparande och kostnadseffektivt. Dessutom får annonsören möjlighet till en helt ny typ av marknadsföring. De är inte längre bundna till samma statiska annonsering. Nu kan de ändra budskap utifrån tid på dygnet och andra viktiga parametrar.
Digital signage innebär helt enkelt enbart möjligheter. Många mässor och butiker har redan upptäckt potentialen i den här typen av marknadsföring. Men många ligger fortfarande efter. Var inte en av dem! Satsa på digital signage! Det må vara en kostsam affär i början, men tänk på vad du betalar för all tryckt reklam. Dessutom sparar du ju inte bara pengar, du sparar ju dessutom på miljön genom att inte slösa på lika mycket papper!