När det talas om expo går tankarna oftast till alla de olika mässor som finns att tillgå. Här gäller det då allt från konstmässor till alla de mässor som tar upp den senaste teknologin inom allt för bilen, mobilen och datorn. För alla de företag eller organisationer som bedriver någon form av verksamhet inom det område som en mässa handlar om och upptar, kommer det alltid att finnas en möjlighet att vara deltagare. Här finns det många stora och små mässor under året och det finns även de som bara innefattar privatpersoner i mindre lokaler för att visa upp sina olika alster och produkter till försäljning.
Nu gäller detta dock de stora mässorna där företagen bokar sina platser långt i förväg, för att vara säkra på att få en bra exponeringsyta för sina produkter. Det första du då får göra som företagare är att anmäla ditt intresse till de som står som arrangörer för de olika mässorna. Många gånger är det här ett stort mäss-bolag eller kommunens avdelningar för detta som står bakom. Att vara med på en mässa kan många gånger vara mycket dyrt. Detta beror helt enkelt på hur stor den är och hur många besökare som kommer att beräknas dyka upp.
Hur som helst är detta inte ett problem för de flesta företag som deltar, då detta är ett sätt att få ut sin information om de produkter eller tjänster de erbjuder till den stora massan. I det fallet finns då valet av att vara med på en mässa som riktar sig till privatpersoner, eller att vara delaktig i en mässa som riktar sig till andra företag som då fungerar som inköpare av de produkter som visas upp. Hur som helst ser de flesta företagare positivt på mässor och detta blir ett sätt att ha roligt samtidigt som det bidrar till expansion av verksamheten.